correu@uce.cat +34 933 172 411

ÀREA DE LLENGUA
Discursos sobre la llengua als Països Catalans i polítiques lingüístiques en l'educació a Europa

Coordinador: Dr. GABRIEL BIBILONI (professor retirat de la Universitat de les Illes Balears)

del 20 al 23 d'agost del 2025


En aquest curs s’analitzaran els discursos actuals sobre la llengua, observant les diferències entre les diverses èpoques històriques i els diversos territoris del nostre país. Alhora es reflexionarà sobre com articular discursos favorables al català com a llengua nacional, com contrarestar els discursos ara dominants i quines eines tenim per a aquesta tasca. D’altra banda, s’analitzarà el tractament de les llengües minoritàries en diversos sistemes educatius europeus i tot el que gira al voltant de les polítiques lingüístiques educatives. Finalment, a la part més lingüística, exposarem una experiència d’aplicació de noves tècniques, amb eines informàtiques, a l’anàlisi lingüística de textos.

Noves tècniques de recerca en anàlisi textual. Una aplicació a les Rondalles mallorquines
pel Dr. GABRIEL BIBILONI (Universitat de les Illes Balears)
del 20 al 23, de les 9 a les 10 del matí

En aquest curs explicarem la nostra experiència en un estudi lingüístic de les rondalles d’Antoni M. Alcover en què s’ha utilitzat una eina informàtica elaborada per a recerques que es basen en lingüística de corpus. El curs tindrà un nivell assequible a la majoria de persones que assisteixen normalment a l’UCE.
Les Rondalles d’Alcover són una obra de gran interès per a la dialectologia, la lexicografia i la fraseologia. Reflecteixen la parla viva de Mallorca del segle XIX i part del XX, amb una riquesa lèxica i fraseològica impressionant, que, en certa mesura, es perd i que caldria conservar.

Llengües minoritàries i educació: una anàlisi comparada en el marc europeu
per la Dra. ANNA LAURA DÍAZ IGLESIAS (Universitat de València)
del 20 al 23, de les 10 a les 11 del matí

Aquest curs té com a objectiu oferir una anàlisi crítica i comparativa del tractament de les llengües minoritàries en diferents sistemes educatius europeus: l’estat espanyol, França, Letònia i el Regne Unit. A partir de la definició de la política i la planificació lingüística vigents, s’estudiaran els programes d’educació bilingüe, la formació inicial del professorat i els requisits de capacitació lingüística per a l’accés als cossos docents. L’aproximació proposada es basteix en l’educació comparada i s’articula a partir de l’anàlisi dels marcs normatius internacionals, estatals i regionals, tot examinant la contribució dels sistemes educatius a la normalització lingüística i a la garantia dels drets lingüístics de l’alumnat en entorns de diversitat i desigualtat lingüística.

Discursos al voltant de la llengua als Països Catalans
pel Dr. BERNAT JOAN (Institut d’Estudis Eivissencs)
del 20 al 23, de les 11 a les 12 del matí

I. Categorització de llengües i ideologia. Què s’amaga darrere els (des)qualificatius aplicats a les llengües? Permanència de la ideologia francesa a discursos aparentment favorables a la pluralitat. Psicologia social aplicada als discursos sobre la llengua.
II. Les mil categories semàntiques del català. Del patuès a la llengua nacional, passant per... Llengua regional / autonòmica / cooficial. De la minorització a la normalitat / residualització.
III. Diferents estratègies per a minoritzar la llengua catalana: a la Catalunya del Nord, al Principat de Catalunya, a la Franja de Ponent, al País Valencià, a les Illes Balears. Antípodes: Andorra i l’Alguer.
IV. Conclusions (necessàriament obertes). Com articular discursos favorables al català com a llengua nacional. Com contrarestar els discursos dominants a l’actualitat. Eines per a revertir la situació actual.