XL UNIVERSITAT CATALANA D'ESTIU

Quaranta anys de ciència, cultura i convivència estival

del 15 al 24 d’agost del 2008


Tallers


Taller d'aromes
per ROSA VILA (professora d’enologia i viticultura a l’Escola d’Hostaleria Hofmann)
dia 16, de 3 a 5

És per sobre de tot un taller pràctic. Què volem dir amb això? Que intentarem despertar un dels sentits que tenim més adormits com és l’olfacte i, alhora, fer memòria olfactiva de totes les notes aromàtiques que rebrem durant la sessió, per després poder començar a distingir-les en els vins. Es tracta de tenir uns referents aromàtics, ja sigui per les varietats de raïm, per la seva criança, o pel seu terroir. Sense aquests referents es necessita més temps per a poder definir un vi, l’aroma és la gran base del tast, és despertar els sentits que tenim adormits i adonar-nos que podem arribar a copsar unes sensacions que mai no ens haguéssim imaginat, i gaudir-ne plenament. Quan tastem un vi, moltes vegades ens recorda un aroma i no sabem posar-hi el nom. L’objectiu és, fent aquest taller, definir els aromes i així poder-los posar el nom. Ens basarem en quatre grups d’aromes: vins blancs monovarietals, vins blancs amb cupatge i criança amb bóta, vins negres monovarietals i vins negres amb criança en bóta.
Nombre màxim d’assistents: 20.


Televisió
per JOAN VÍCTOR DE BARBERÀ (Universitat Ramon Llull)
(amb el suport de Televisió de Catalunya)
cada dia, de 10 a 11

Els directes, el dúplex, l’entrevista, l’stand up o la crònica són diferents tipus d’intervenció del periodista davant la càmera quan ha d’explicar alguna cosa. Si ho fa bé, diem que el presentador connecta i comunica; si no es fa correctament, pot provocar un efecte de rebuig i l’espectador desconnecta del que li direm a continuació. Fer-ho bé no és fàcil, però tampoc impossible. Hi ha una sèrie de tècniques i exercicis que permeten superar l’anomenat ‘trak’. Superar els nervis i conèixer aquestes tècniques, és el pretenem mostrar en aquest curs amb una mica de teoria i un molt de pràctica. El curs està pensat en general per a aquelles persones que, de manera professional o amateur, s’hagin d’explicar davant la càmera o en públic i en particular als estudiants o llicenciats en periodisme que vulguin treballar a la televisió.


Dansa
per RAMON CARDONA
del 16 al 19 i del 21 al 23, de 3 a 5

Indicat per a la gent que no sap ballar i en vol aprendre (tothom ho pot fer) i els que volen passar-s’ho bé una estona amb balls de parella o col·lectius. Aprendrem balls vuitcentistes i danses col·lectives de diversos països (inclòs el nostre) en un ambient social i divertit.


Sardanes
per TERESA VINYES
del 16 al 19 i del 21 al 23, de 3 a 5

El taller té el propòsit d’iniciar els aficionats a la dansa popular catalana més representativa, per remarcar-ne la riquesa artística i cultural.


Cançons populars
per RAMON GUAL i BATLLE
del 16 al 19 i del 21 al 23, de 3 a 5

La nostra societat canvia constantment. Actualment, hi ha un temps per a treballar i un per a cantar. Abans, però, la nostra cultura popular ho lligava tot. A través d’un tomb per cançons, retrobarem el ritme, la particularitat, la importància que tenia el cant dins el treball. Cantarem les feines perdudes o evolucionades, d’altres antigues i sempre vives.


Glosat menorquí
per MIQUEL AMETLLER
del 21 al 23, de 3 a 5

Aquest gran glosador menorquí explicarà com entén el glosat i quines tècniques fa servir per a sortir sempre airós de qualsevol contesa.


Muntanyisme
per ANTONI GLORY, JORDI TAURINYÀ i PAU VINYES
del 16 al 19 i del 21 al 23, de 3 a 5

Recorreu a peu i lentament camins secrets o fressats. Cada dia descobrirem pam a pam, sovint amb la participació d’un guia local, uns sectors, uns paratges, uns poblets, uns racons de les comarques nord-catalanes. I com cada any, per als excursionistes confirmats, la tradicional i fabulosa pujada de nit al cim del Canigó. Cal portar l’equipament usual de l’excursionista: motxilla, calçat idoni etc.


Esports
per FRANCESC PRUJÀ
del 16 al 19 i del 21 al 23, de 3 a 5

Condició física general: quinze minuts d’exercicis de flexibilitat, quinze minuts de musculació general i trenta minuts de jogging (cursa de baixa velocitat sobre pista o a la naturalesa). Aquest exercicis s’adaptaran, en cada cas, al sexe i a la força física dels participants. Esports col·lectius: futbol, bàsquet i voleibol; aprenentatge dels gestos tècnics i dels reglaments.


El gravat calcogràfic: l’aiguafort
per GEMMA RUFACH
del 16 al 19 i del 21 al 23, de 3 a 5

La paraula ‘gravat’ fa referència a una part del procediment per a obtenir una estampa. L’estampa és el resultat d’aplicar tinta i pressió a una planxa matriu prèviament gravada. L’aiguafort és una tècnica calcogràfica indirecta en què un mordent (l’àcid) atacarà i incidirà en el metall. Per damunt d’una planxa de zinc escampem un vernís protector i amb una punta s’hi dibuixen les formes de la imatge, i alhora la planxa queda al descobert. Tot seguit se submergeix en un bany d’àcid que corroeix els traços descoberts, i els deixa enfonsats per a poder acollir després la tinta a l’hora d’estampar.


Nines de porcellana
per BERTA TORRES
del 16 al 19 i del 21 al 23, de 3 a 5

Farem una nina de porcellana! Seguirem els mètodes artesanals i tradicionals (emmotllat, cocció inicial, polit, pintura i cocció final). És previst treballar amb diferents models. El nombre de participants previstos és de deu. En acabar el taller, els alumnes es quedaran les nines que hagin creat. (Les despeses de material aniran a càrrec de l’alumne.)


Fotografia de la natura
per ALBERT MASÓ
del 16 al 19, de 3 a 5

Després dels conceptes bàsics necessaris per a una comprensió del curs, s’entra en les tècniques de ‘macro’, ‘paisatge’ i ‘caça fotogràfica’. Se n’expliquen els procediments i els trucs més importants, s’ensenya com funcionen en la pràctica els elements i els accessoris, i finalment es projecten diapositives i imatges digitals per a observar els resultats del que s’ha dit. S’expliquen les òptiques, els filtres, els hides i els accessoris en general idonis per a cada situació, especificant els canvis que ha incorporat l’innovador sistema digital. S’ensenyarà com treure’n profit de l’equip de cadascú amb la màxima qualitat d’imatge possible. Es lliuraran dossiers amb informació complementària per als alumnes.


Joieria de reciclatge
per IMMA GIBERT
del 21 al 23, de 3 a 5

Aquest taller proposa transformar petits objectes trobats o reciclats en elements d’ornamentació. Petites andròmines entranyables, que poden funcionar fins i tot com a amulets. Una pedra del camí, el pal d’un gelat o el tap d’una ampolla poden ser els elements indispensables per a construir joies precioses. Només cal practicar el reciclatge, una certa habilitat i deixar que surtin les idees. És un taller pensat per als adults, atès que cal manipular algunes eines.


El circuit de llireries i quiosc els segles XIX i XX
per JOAQUIM AULADELL
del 16 al 19, de 3 a 5

Hi ha deu materials impresos que examinarem no des de les condicions de la seva creació ni des del seu reeiximent davant la crítica canònica i el públic consumidor sinó des de les modalitats de difusió i circulació. Es posen en qüestió les categories de literatura ‘culta’ / literatura ‘popular’, de literatura de realització oral en vers i en prosa, els gèneres i els formats. Hi ha la primera novel·la catalana moderna, Lo cant de les veritats , auques triades, plecs carnavalescos, una col·lecció de novel·les de fulletó que es tenien per perdudes, col·loquis, cançoners, pamflets, oracions, els microcontes d’ En Patufet, dirty comics


Introducció a la botànica
per ÀNGEL ROMO (Institut Botànic de Barcelona, CSIC-ICUB)
del 21 al 23, de 3 a 5

Aquest taller és destinat a totes aquelles persones que vulguin conèixer amb més detall les plantes silvestres del nostre entorn. Curs eminentment pràctic que inclou sortides al camp i després la revisió i la preparació a l’aula de les mostres recol·lectades. Hi estudiarem les característiques que s’utilitzen per identificar-les i com fer una descripció funcional de les plantes, amb les seves adaptacions i estratègies per a sobreviure.
A la primera sessió estudiarem les plantes dels ambients fortament antropitzats, a la segona les males herbes dels conreus, i a la tercera les plantes lligades als ambients humits. Per a cada espècie omplirem un protocol sobre els trets morfològics, un altre sobre els trets funcionals i un altre sobre les estacions de mostreig. Farem servir claus d’identificació dicotòmiques i claus d’identificació de les estratègies bàsiques. Elaborarem una síntesi general amb les espècies estudiades.


Introducció a l’ornitologia
per GUILLEM CHACON (director de l'Oficina Catalana de Turisme Científic i de Natura)
del 21 al 23, de 3 a 5

Curs teòric i pràctic d’introducció a l’observació i la identificació d’ocells a la natura. Farem que els assistents es familiaritzin amb el material òptic necessari, les guies d’identificació i donarem consells per a l’observació dels ocells.


Jaume I i els Països Catalans: la formació d'una cuina nacional
per JAUME FÀBREGA (Universitat Autònoma de Barcelona)
del 16 al 19 i del 21 al 23, de 3 a 5

Ferran Adrià i altres cuiners i cuineres tenen un reconeixement universal i formen part d’una cuina nacional —de Catalunya, València i les Balears—, la cuina catalana, que amb aquesta segona Edat d’Or torna a tenir una projecció internacional, com ja l’havia tinguda en els temps contemporanis i posteriors de Jaume I, el rei del qual celebrem enguany el 800 aniversari.

1. La formació d’una cuina: de Catalunya a Occitània. Territori, cuina i comensalitat. Què, com i quan es menjava. Trobadors, monjos, cavallers i ciutadans: classes i estaments. L’ alimentació dels càtars, els jueus i els àrabs. Projecció internacional: de la cort de Nàpols als Borja.
2. Catalunya, Catalunya Nord, Franja de Ponent, Andorra. La cuina regional catalana del Principat, de Salses a Tortosa i de Barcelona a Fraga. Construcció i consciència d’una cuina nacional: de la renaixença i Ferran Agulló, a Josep Pla. Cuina tradicional, cuines industrials, slow food i cuina d’autor. Reptes i trampes de la ‘dieta mediterrània’, la pluriculturalitat i la fusió. Andorra : cuina catalana d’una nació-estat. La Catalunya Nord : recuperació d’ una identitat.
3. Les Illes Balears, cruïlla mediterrània . Una cuina i pastisseria arcaiques, construïdes, obertes i irradiants. El fons islàmic i l’aportació jueva. Difusió internacional: de la sobrassada a l’ensaïmada, del flaó al gin.
4. El País Valencià, el Carxe i l’Alguer. Cuines de fronteres, de Catalunya i la Franja a Castella, de la fidelitat a uns orígens a la barreja i l’expansió. Plats i productes amb projecció universal: la paella, l’orxata i els torrons. L’Alguer: de l’allada a la cassola.

Dibuix i aquarel·la del natural
per SALVADOR CASTELLÀ (president de l’Associació d’Aquarel·listes de les Comarques Gironines)
del 21 al 23, de 3 a 5

Utilitzant la tècnica de l’aquarel·la com a medi realitzarem, ja sigui amb aiguades i paper humit o treballant en pinzellades sobre sec, diferents temes de l’entorn, buscant com simplificar, abstreure o enfocar els temes, utilitzant línies i taques (dibuix i color) amb pinzell, i mirant de treure el màxim rendiment a una tècnica que encara que sembli senzilla, té les seves dificultats, establint pautes de treball i estratègies de resolució que ens facin arribar a la elaboració de bones obres.
És un taller tant d’iniciació com de perfeccionament que pretén aportar noves idees a tot tipus d’assistents.
Els alumnes rebran els materials necessaris per a la realització del taller.


Classificació de gasteròpodes. Microfauna marina de les costes catalanes
per JORDI PRAT (biòleg)
(amb la col·laboració del Museu de la Marina de Vilassar de Mar)
del 21 al 23, de 3 a 5

La intenció d’aquest taller és fer una introducció dins del món de la malacologia (estudi dels mol·luscs), concretament dels gasteròpodes, els cargols marins de les costes catalanes. Per a conèixer-ne la diversitat i la bellesa, es farà una petita introducció teòrica amb imatges i després, amb la participació dels assistents, es farà la determinació de diferents espècies amb unes guies d’identificació. El taller està dirigit a petits i a grans.


Taller de blogs
per OCTAVI FORNÉS (Xarxa de Blogs Sobiranistes)
dia 19, de 3 a 5

Teoria i fonaments. Tècnica: com funciona un blog; com obrir un blog (catosfèrics.cat); com fer comentaris; com escriure-hi apunts; penjar imatges, vídeos, àudios etc.; personalització bàsica i plug-ins. Bones pràctiques en xarxa: com federar-se en una xarxa de blogs (xbs.cat); què és un meme; arranjament i classificació d’apunts i enllaços: categories, etiquetes etc.; informació i com contrastar-la (cercadors, diaris, agències de notícies); els comentaris o el diàleg diferit.


Occitània. Folklore, llengua, literatura... i vi
per JAUME FIGUERAS i AITOR CARRERA (UdL)
del 21 al 23, de 3 a 5

El taller és un recorregut per les terres occitanes en el qual interactua la llengua, la literatura i la cultura en general amb les realitats gustatives de cada territori occità amb una personalitat específica: Provença, el Llenguadoc, les terres septentrionals, Gascunya i la Vall d’Aran... Cada sessió pren el format d’una tertúlia monogràfica acompanyada d’una degustació dels vins i dels licors de cada zona per part dels inscrits en el taller, amb exposicions inicials sobre la llengua i la cultura locals per part d’un dels ‘professors’ (Jaume Figueras, Aitor Carrera).
Sessions: 1. El Llenguadoc, país del vi. La revolta dels vinhairons contra les autoritats franceses. Les AOC—denominacions d’origen—llenguadocianes. 2. Provença. El pastís i l’occitanisme de Ricard. El mestissatge musical marsellès. 3. La Gascunya occidental i central. El vi de Jurançon i l’armanhac. Les històries de D’Artanhan i d’Enric IV. 4. El Pirineu i la Vall d’Aran. L’aigua de nòdes, el vin caud, els licors de plantes silvestres i el seu vocabulari específic.


Petanca
pel Club de Petanca de Prada
dies 18, 19 i 21, de 3 a 5


Taller de llengua japonesa
per SACIMI SASAKI
dies 19, 21, 22 i 23, de 3 a 5

Aquest taller té com a objectiu iniciar-se en l’aprenentage de l’idioma japonès I de la cultura japonesa. S’hi aprendran les estructures gramaticals més bàsiques i pràctiques per a poder expressar els temes elementals. A més, s’ensenyaran les escriptures japoneses perquè els alumnes puguin llegir i escriure els sil·labaris hiragana i katakana que es troben a les pàgines de manga. Temes: salutacions, autopresentació, presentació en tercera persona, gramàtica bàsica, nombres (anys, mesos i dies) i pronoms personals.


Gloses i cançó redoblada. Introducció als gèneres cantats de les Pitiüses
per ANTONI MANONELLES
del 16 al 18, de 3 a 5

Impartit per un cantador membre de l’esquadra de caramellers de Sant Josep de sa Talaia, aquest és un taller eminentment pràctic adreçat a tota persona que li agradi cantar. Els participants al taller, a més de rebre informació teòrica tendran l’oportunitat d’aprendre a cantar les diferents tonades de gloses tradicionals de les Pitiüses, així com de fer una aproximació a la molt particular tècnica cantada coneguda com a ‘redoblat’.