XXXV UNIVERSITAT CATALANA D'ESTIU

del 16 al 24 d’agost del 2003


Tallers


TALLERS TÈCNICS

De la fotografia al video
per JOAN VÍCTOR DE BARBERÀ (Universitat Ramon Llull i TV3)
amb el suport de la Universitat Ramon Llul i TV3
del 16 al 23, de 9 a 10 del matí


Fòrum universal de les cuines: de la identitat a la globalització
per JAUME FÀBREGA (UAB)
dies 17, 18 i 20, de 3 a 5 de la tarda

Un dels debats més punyents de l’actualitat i també de la cultura gastronòmica, és el del diàleg entre globalització i identitat. A pocs mesos de la celebració a Barcelona del Fòrum Universal de les Cultures, és interessant tenir la informació i reflexionar sobre les cultures del món i els gustos de les grans cultures. La cuina dels Països Catalans, que des de l’edat mitjana s’ha mostrat permeable a tota mena d'aportacions de fora, és una bona base per viatjar arreu del món.


Plantes medicinals
per JOAN PELLICER
dies 21, 22 i 23, de 3 a 5 de la tarda


Socorrisme
per JOAN LLORT
dies 17, 18, 20, 21, 22 i 23, de 3 a 5 de la tarda

A partir de la definició de socorrisme, les seves consideracions i la seva missió, farem una síntesi del cos humà i estudiarem les possibles situacions límit. Així, el programa tractarà, amb pràctiques diàries dels primers auxilis, el xoc, l’atac de cor, les ferides i les hemorràgies, els tipus de lesions i traumes, les contusions, les distensions, les cremades, la congelació, la insolació, les intoxicacions, les mossegades i les picades d’animals i insectes, el gran sinistre...


BACUS: una olimpíada terminològica als països catalans
per ANNA AGUILAR
dies 17, 18 i 20, de 3 a 5 de la tarda

BACUS (BAse de Coneixement UniverSitari) és un esforç de cooperació dels estudiants de traducció o de llengua de nivell avançat que treballa amb vista a reunir coneixement especialitzat multilingüe. Cada concepte especialitzat posseeix una estructura molecular i consolidada de la xarxa amb altres conceptes, normalment, de la mateixa especialitat. Des del punt de vista d’una llengua minoritzada (el català) es té en compte la incidència de la denominació en la configuració del concepte. Un dels objectius de BACUS és el de sumar l’esforç d’altres universitats europees en l’intercanvi de documentació i de coneixement expert per a benefici terminològic de tothom.


TALLERS D'ANIMACIÓ

Dansa

per RAMON CARDONA
dies 17, 18, 20, 21, 22 i 23, de 3 a 5 de la tarda

Si no sabeu ballar, ara és la vostra oportunitat. No patiu si us considereu maldestres; d’això, ens n’ocupem nosaltres. Enguany, a banda d’alguns balls folk-tradicionals, aprendrem el fox, el pas doble, el bolero i, a la segona meitat, un xarleston especial. Ens ballem!


Sardanes
per TERESA VINYES-GARCIA
dies 17, 18, 20, 21, 22 i 23, de 3 a 5 de la tarda

El taller té el propòsit d’iniciar els aficionats a la dansa popular catalana més representativa, per remarcar-ne la riquesa artística i cultural.


Cançons populars
per RAMON GUAL i BATLLE
dies 17, 18, 20, 21, 22 i 23, de 3 a 5 de la tarda

La nostra societat canvia constantment. Actualment, hi ha un temps per a treballar i un per a cantar. Abans, però, la nostra cultura popular ho lligava tot. A través d’un tomb per cançons, retrobarem el ritme, la particularitat, la importància que tenia el cant dins el treball. Cantarem les feines perdudes o evolucionades, d’altres antigues i sempre vives.


Muntanyisme
per ANTONI GLORY, PAU VINYES, JORDI TAURINYÀ i J. ROURA
dies 17, 18, 20, 21, 22 i 23, de 3 a 5 de la tarda

Recorreu a peu i lentament camins secrets o fressats. Cada dia descobrirem pam a pam, sovint amb la participació d’un guia local, uns sectors, uns paratges, uns poblets, uns racons de les comarques nord-catalanes. I com cada any, per als excursionistes confirmats, la tradicional i fabulosa pujada de nit al cim del Canigó. Cal portar l’equipament usual de l’excursionista: motxilla, calçat idoni etc.


Esports
per JAUME PERETA
dies 17, 18, 20, 21, 22 i 23, de 3 a 5 de la tarda

Condició física general: quinze minuts d’exercicis de flexibilitat, quinze minuts de musculació general i trenta minuts de jogging (cursa de baixa velocitat sobre pista o a la naturalesa). Aquest exercicis s’adaptaran, en cada cas, al sexe i a la força física dels participants. Esports col·lectius: futbol, bàsquet i voleibol; aprenentatge dels gestos tècnics i dels reglaments.


Dansa oriental
per INGE STEGMANN (Panterinya)
dies 20, 21, 22 i 23, de 3 a 5 de la tarda

En la dansa oriental podeu realitzar una síntesi de les possibilitats expressives de la sensualitat i de la joia de viure femenines. Amb aquest curset invito a totes les dones i noies a les quals els agrada moure’s al compàs de l’encisadora música oriental. Els moviments bonics i encantadors són al mateix temps un entrenament que implica tot el cos: una de les gimnàstiques més estètiques i més efectives. Elaborarem una nova coreografia basada en una cançó romàntica oriental que pot entusiasmar tant a les principiants com a les que ja tinguin experiència amb la dansa oriental. Vestiu-vos còmodament (shirt/top i faldilla o leggings) amb sabatilles de gimnàs (o mitjons) i porteu un gran mocador per a la cintura.


Glosa i improvisació
per MIQUEL AMETLLER i ESTEVE BARCELÓ
dies 21, 22 i 23, de 3 a 5 de la tarda


T'ai Txi T'xuan
per ANNA CASASSAS
dies 21, 22 i 23, de 8 a 10 del matí

El Tai Txi mitjançant el llenguatge silenciós del tacte i la sensibilitat del cos i del cor permet buscar un equilibri entre l’objectiu de millorar la flexibilitat i la tonificació de musculatura i òrgans i el desenvolupament de certes qualitats internes com ara l’escolta, la calma i la pau.


TALLERS D'ART

Nines de porcellana
per BERTA TORRES
dies 17, 18, 20, 21, 22 i 23, de 3 a 5 de la tarda

Farem una nina de porcellana! Seguirem els mètodes artesanals i tradicionals (emmotllat, cocció inicial, polit, pintura i cocció final). És previst treballar amb diferents models. El nombre de participants previstos és de deu. En acabar el taller, els alumnes es quedaran les nines que hagin creat. (Les despeses de material aniran a càrrec de l’alumne)


Drama
per ELISENDA PUIG
dies 17, 18 i 20, de 3 a 5 de la tarda

Taller pràctic d’introducció a les tècniques de dramatització. No és necessari que tingueu cap tipus d’experiència en el camp teatral. Farem activitats que, en part, deriven del teatre i que tenen una finalitat educativa. Especialment útil per a mestres, professors i monitors d’esplais, però també per a tothom qui vulgui conèixer recursos lúdics i motivadors d’ensenyament i aprenentatge.


Taller de MAUS
per JORDI COLLELLDEMONT (educador)
dies 17 i 18, de 3 a 5 de la tarda

Activitats ludicopedagògiques sobre el còmic d’Art Spiegelman.

  • Presentació: què diu, com ho diu, què ens diu
    — Biografia de l’autor i del llibre. Altres propostes similars.
    — Argument. Activitat 1: descoberta activa.
    — Estructura del llibre: narració, espai i temps.
    — Recursos estilístics.
    — Personatges principals. Activitat 2: joc de rol.
  • Proposta activitats sobre el MAUS
    — Lectures possibles del MAUS. Activitat 3: grups llegint des de diversos punts de vista.
    — Presentació activitats pedagògiques
    — Realització d’una activitat seleccionada entre les proposades. Activitat 4: el triangle del dubte.
Producció a partir del MAUS
— Història de vida. Tenim una biografia? Activitat 5: construir una biografia.
— Presentació activitats pedagògiques.
— Interpretació de la metàfora animal. Activitat 6: proposta i selecció

Ceràmica
per PAULÍ
dies 17, 18, 20, 21, 22 i 23, de 3 a 5 de la tarda

Tres elements, aigua, terra i foc, tenen un paper fonamental en el procés de la ceràmica. L’aigua, imprescindible per a transformar la terra en argila. La terra, sense la qual no existiria la matèria bàsica que per l’efecte del foc es convertirà en ceràmica. El foc, com a factor decisiu en la cuita de tota obra ceràmica. Però on hi ha foc hi ha fum. Enguany en el taller de ceràmica també farem jugar el fum, íntimament lligat al foc. Intentarem utilitzar el fum com a aliat més per aconseguir donar als nostres treballs qualitats i efectes que ens sorprenguin i ens donin nous camins. Combustió sense oxigen, peces fumades! Quina sorpresa ens espera?


Les arts del circ: 3.000 anys d'emocions
per JORDI JANÉ (Institut del Teatre)
Sessions teòriques: dies 20, 21, 22, 23 i 24, de 10 a 12 del migdia
Tallers: dies 21, 22 i 23, de 3 a 5 de la tarda

L’objectiu del curs és facilitar els coneixements teòrics i documentació històrica (catalana i universal) d’una art escènica multidisciplinar i en procés de renovació.
1) Comprensió i anàlisi dels diferents corrents estètics del circ.
2) Introducció al vocabulari circense català.

Les sessions teòriques del matí es complementaran amb els tallers de la tarda, en què es visionaran, analitzaran i discutiran espectacles i pel·lícules de circ de diverses èpoques i tendències.


Les arts plàstiques on són?
per JAUME JUANOLA
del 21 al 23 d'agost, de 3 a 5 de la tarda


Les puntes
per MONTSE VIADER i PILAR CHINESTRA
del 21 al 23 d'agost, de 3 a 5 de la tarda


ALTRES TALLERS

Lectura de l'Hiparxiologi de Francesc Pujols
per JOAQUIM AULADELL
dies 17, 18, 20, 21, 22 i 23, de 3 a 5 de la tarda

Capacitació dels professors d’història de les religions i dels pedagogs per donar informació i formació de la religió científica catalana o religió de Pujols.


Introducció a la gestió cultural
per ALBERT COROMINAS
dies 21, 22 i 23, de 3 a 5 de la tarda

“El centre de la cultura no és l’erudició. El centre de la cultura és la creació”. Joan Brossa
– Què és cultura.
– Què i com gestionar des d’una institució pública. Quin és el paper dels ajuntaments en la gestió de la cultura.
– Què és una política cultural i com es defineix.
– Relació cultura- territori. Relació cultura – ensenyament, cultura – esport, cultura – oci o lleure, cultura – medi ambient...
– Són necessaris els plans culturals locals?

Explicarem tots aquests punts a fi d’acostar-nos a una petita anàlisi de com gestionar la cultura amb tota la complexitat que a voltes comporta.