50 UNIVERSITAT CATALANA D'ESTIU

I, tanmateix, la remor persisteix

Prada, del 17 al 23 d’agost del 2018


Programa

CURSOS DE LES ÀREES DE CONEIXEMENT



MÚSICA
«La música catalana com a marca internacional»

Coordinador: Jaume Carbonell i Guberna (Universitat de Barcelona)
del 21 al 23 d’agost


En el context de la producció musical europea, històricament hi ha hagut uns pols que en funció del moment històric han oscil·lat entre el món que representava la cultura francesa, la italiana o la germànica, segons el pes de les aportacions dels músics d’aquests territoris i les capacitats de les seves creacions de crear tendències dominants més enllà de les pròpies fronteres. La música catalana ha passat per cadascuna d’aquestes influències històriques i ha sabut sobreviure’n defensant la seva pròpia personalitat, i també generant mecanismes que han servit per a servar la pròpia identitat. El curs pretén analitzar en diferents contextos, moments i estils, si aquesta identitat musical catalana ha funcionat o pot funcionar com a marca identificativa d’una realitat cultural i musical en el context internacional.

El jazz català en el context del jazz internacional
per JAUME CARBONELL i GUBERNA (UB)
L’escena jazzística catalana és prou madura per a ser reconeguda internacionalment amb veu pròpia? Més enllà de noms propis, com s’ha mogut el jazz català dins el context internacional? Es poden establir paral·lelismes amb altres períodes o gèneres dins la història de la música catalana? Es pot parlar d’una estètica, llenguatge, aportació, influència?
dia 21, de 9 a 11, i dia 22, de 9 a 10

Compositors catalans a l’Europa il·lustrada: renovació musical al París i al Londres de la globalització setcentista
per JOSEP DOLCET (musicòleg)
La il·lustració del segle XVIII és una de les grans èpoques de globalització de la cultura occidental, que en el camp musical implicà l’establiment de cànons universals com l’operisme italià i el simfonisme vienès. No és gaire conegut, però, que Catalunya, un país amb vocació europeista, tenia un excedent de músics que en alguns casos anà a cercar la realització artística i professional en aquesta Europa galant i rococó, postbarroca i neoclàssica. El curset vol mostrar l’aportació innovadora que dugueren tres d’aquests compositors a Londres i a París en el camp de la música instrumental, en el camp de l’òpera i—ja al segle següent—en el món de la guitarra. Ja és hora que coneguem i valorem sense complexos la nostra contribució a la música occidental.
dia 22, de 10 a 11, i dia 23, de 9 a 11

La música, els músics i la llei. Repressió i internacionalització de la música catalana
per ANTONI VERDENY i FORT (Universidad Camilo José Cela i Universitat Ramon Llull)
L’ús de la llei contra una població i la seva identitat cultural ha tingut com a conseqüència la creació de fluxos d’influències i interrelacions entre la música catalana i la resta de produccions culturals d’arreu. La llei havia de ser l’instrument per a la garantia dels drets de les persones, però en el cas de la música i els músics catalans, la llei s’ha utilitzat sovint en contra de drets fonamentals de les persones com la llibertat d’expressió. El curs plantejarà com casos com el de Valtònyc tenen els precedents.
dies 21, 22, i 23, d’11 a 12