XLII UNIVERSITAT CATALANA D'ESTIU

Tenacitat, història i poesia

del 16 al 24 d’agost del 2010


Cursos de formació cultural


INICIACIÓ ALS PAÏSOS CATALANS
«Anàlisi de les raons contra la independència dels Països Catalans. Veritats i mentides»
Coordinadors: JOAQUIM MONTCLÚS i URIEL BERTRAN (Universitat de Barcelona)
del 18 al 23 d’agost, de 2/4 d’11 a 12

Uns Països Catalans independents queraran exclosos de la Unió Europea? L’exèrcit espanyol intervindrà quan proclamem la independència? Cal la reforma constitucional perquè els Països Catalans puguin independitzar-se d’Espanya? La independència comportarà la pèrdua del mercat espanyol, el boicot comercial i la crisi econòmica? Es pot prohibir un referèndum d’autodeterminació? Si el món cada vegada està més unit, per què volem separarnos? Perseguirà l’Estat català el castellà i la diversitat lingüística? Un Estat més petit tindrà menys possibilitats d’internacionalitzarse? I contra qui jugarà el Barça? Els Països Catalans sempre han estat units a Espanya? Necessitem la independència energètica i de les telecomunicacions?

Professors: URIEL BERTRAN (Universitat de Barcelona, dies 18, 20 i 21), ANTONI ABAT (Universitat de Stanford, dia 19), ELISENDA PALUZIE (Universitat de Barcelona, dia 22), RAMON CARNER (Cercle Català de Negocis, dia 22), JOAQUIM MONTCLÚS i URIEL BERTRAN (UB, dia 23)


CONEIXEMENT DE CATALUNYA NORD
«Societat, llengua i ensenyament del català a Catalunya Nord»

Coordinador: ALÀ BAYLAC-FERRER (Universitat de Perpinyà Via Domícia)
del 17 al 24 d'agost

Descripció de la societat nord-catalana, del punt de vista de la identitat catalana i de la situació de la llengua i l’ensenyament. S’identifiquen els ressorts de la catalanitat de la societat de l’àrea lingüística catalana a l’estat francès, s’avaluen els nivells de coneixença i de transmissió de la llengua catalana, se fa una síntesi de l’ensenyament del català, en relació amb el marc legal. El curs posa en paral·lel la situació sociolingüística i educativa amb les altres regions catalanòfones i les altres llengües regionals. S’avancen unes propostes de política lingüística per a l’ensenyament del català i el futur de la llengua a Catalunya Nord.

La identitat catalana a Catalunya Nord
per ALÀ BAYLAC-FERRER (UPVD)
dia 17, de 10 a 11

La situació de la llengua catalana. Apunts de demografia i elements de sociolingüística
per ALÀ BAYLAC-FERRER (UPVD)
dia 18, de 10 a 12

El marc legal francès
per ALÀ BAYLAC-FERRER (UPVD)
dia 19, de 10 a 12

Altres llengües a l’estat francès: alemany, basc, bretó, cors, flamenc, francoprovençal, occità
per ALÀ BAYLAC-FERRER (UPVD)
dia 20, de 10 a 12

L’ensenyament del català als Països Catalans i a Catalunya Nord
per ALÀ BAYLAC-FERRER (UPVD)
dia 21, de 10 a 12

Propostes per a normalitzar el català a Catalunya Nord
per ALÀ BAYLAC-FERRER (UPVD)
dia 22, de 10 a 12

«Un país de butxaca» o la catalanitat de Catalunya Nord (I)
per JOAN-DANIEL BEZSONOFF (escriptor)
dia 23, de 10 a 12

«Un país de butxaca» o la catalanitat de Catalunya Nord (II)
per JOAN-DANIEL BEZSONOFF (escriptor)
dia 24, de 10 a 12


INICIACIÓ A LA LLENGUA
amb el suport de la Secretari General de Política Lingüística, Generalitat de Catalunya
del 17 al 24 d'agost

«Curs 1. Llengua catalana. Nivell inicial»
per ESTER TUR
cada dia, de les 9 a 2/4 d'11

Aquest curs s’adreça a aquelles persones que volen començar a entendre i parlar el català. L’objectiu és que l’alumnat pugui començar a comprendre textos senzills i a comunicar-se en situacions quotidianes poc complexes.
Cada dia triarem un àmbit que ens serveixi com a fil conductor per a les activitats d’aprenentatge: l’habitatge, els aliments, els viatges...

«Curs 2. Llengua catalana. Nivell mitjà»
per ESTER TUR
cada dia, de 2/4 d'11 a 12 del migdia

Aquest curs s’adreça a aquelles persones que volen consolidar i ampliar els seus coneixements de llengua catalana. L’objectiu és que l’alumnat pugui practicar la llengua, tant les habilitats orals com les escrites, i trobar recursos per resoldre situacions comunicatives diverses.

«Curs de llenguatge i gramàtica»
per ROSER LATORRE
cada dia, de 9 a 11

Hem cregut adequat per a aquest curset, i sense oblidar els temes que generalment preocupen el nostre alumnat —els pronoms personals i els relatius, els règims verbals, els temps simples i compostos, les concordances, les construccions vicioses o impròpies...— de tenir com a base dels nostres comentaris gramaticals i de lèxic, alguns textos de tres autors catalans eminents —Maragall, Torres i Espriu— que aquest any mereixen un record especial per unes commemoracions concretes: la dels cent cinquanta anys del naixement de Joan Maragall, la dels cent anys del naixement de Màrius Torres i la dels vint-i-cinc anys del traspàs de Salvador Espriu.


INICIACIÓ A LA CULTURA OCCITANA
Coordinació: Arxiu Occità (Universitat Autònoma de Barcelona)
amb el suport de la Secretaria General de Política Lingüística, Generalitat de Catalunya
del 20 al 24 d'agost

«Una literatura amb cara i ulls. Literatura occitana de la modernitat»
per JAUME FIGUERAS (Arxiu Occità)
del 20 al 24, de 9 a 2/4 d’11

Amb Una literatura amb cara i ulls, proposem al lector encuriosit per les lletres occitanes modernes una primera aproximació visual i auditiva al patrimoni literari occità del renaixement ençà. Tot partint d’una nòmina essencial d’autors dels períodes renaixentista i barroc, il·lustrat, felibrenc i contemporani, n’abordarem els múltiples focus creatius, les restriccions i els trets que singularitzen aquesta tradició problemàtica i militant. Els passis d’imatges es complementaran amb graelles històriques, audicions i lectures de textos en els diversos dialectes, en llur llengua original i sovint en traducció catalana.

Del renaixement al barroc: Pèir de Garròs, Loís Belaud de la Belaudièra, Pèire Godolin, Guilhèm Ader, Joan-Giraud d’Astròs
dia 20, de 9 a 2/4 d’11


De «les Llums» als marges del Felibritge: Joan de Cabanas, Joan-Baptista Fabre, Victòr Gelu, Joan-Francés Bladèr i Xavièr Navarròt
dia 21, de 9 a 2/4 d’11


El Felibritge i la seva evolució: Mistral, Romanilha, Aubanèl, Josèp d’Arbaud, Antonin Perbòsc, Miquèu Camelat i els lírics llemosins
dia 22, de 9 a 2/4 d’11


Als rengles i als marges de l’occitanisme cultural: Max Roqueta, Joan Bodon, Robèrt Lafont, Bernat Manciet, Marcèla Delpastre, Max-Felipe Delavouet, Pèire Bec
dia 23, de 9 a 2/4 d’11


La producció actual: Bernat Lasfargas, Ives Roqueta, Roland Pecout, Florian Vernet, Jan Ganhaire, Felip Gardy, Joan-Ives Casanòva
dia 24, de 9 a 2/4 d’11


«La Vall d’Aran i Occitània. Aspectes lingüístics de la llengua occitana»
per AITOR CARRERA (Universitat de Lleida)
del 20 al 24, de 2/4 d’11 a 12

L’occità no només és una llengua extraordinàriament pròxima al català. Encara que –sorprenentment– pocs ho sàpiguen, l’occità, llengua oficial a la Vall d’Aran des de fa dos decennis, ho és també des de fa no gaire al conjunt del Principat. Aquestes sessions prenen un enfocament doble, lingüístic i sociolingüístic. D’una banda, s’hi exposa la situació social de la llengua, amb comentaris sobre les disposicions legals que l’afecten, amb dades d’ús actualitzades que surten d’enquestes sociolingüístiques recents o amb detalls sobre la seua situació en l’ensenyament o en els mitjans de comunicació. D’una altra, es dibuixen els límits geogràfics de la llengua, les propostes d’estandardització o la seua diversitat dialectal. Les sessions permeten també de disposar d’uns mínims instruments de comunicació en llengua occitana, i fan especial atenció al cas de la Vall d’Aran, territori gascó administrativament vinculat al Principat de Catalunya.


CURS INTRODUCTORI D'HISTÒRIA DE CATALUNYA
per MAGDA CUSCÓ
Coordinació: Associació Conèixer Catalunya
del 17 al 24 d'agost, de 10 a 12